چوب خام ام دی اف از بروز زلزله جلوگیری می کند

تخته سه لا و چوب خام ام دی اف هر دو از لایه های (لامینه) چوب به هم چسبیده ساخته شده اند. تفاوت اساسی در این است که در تخته سه لا، دانه های لایه های متناوب، به طور کلی در زوایای قائم، متقاطع است.

در حالی که در چوب چند لایه، موازی است. توسعه این محصولات با تولید چسب های بهبود یافته به ویژه رزین های مصنوعی در دهه های 1930 و 1940 امکان پذیر شد.

تخته سه لا یک محصول پانلی است که با چسباندن یک یا چند روکش به دو طرف یک لایه روکش مرکزی یا یک هسته نوار چوبی تولید می شود.

بیشتر تخته سه لا تمام روکش است. تخته سه لا با هسته چوبی فقط در مقادیر کم تولید می شود. هسته های چوب با چسباندن جانبی نوارهای چوب ساخته می شوند.

در هر دو محصول تخته سه لا، گونه، ضخامت و جهت دانه هر لایه با همتای خود در طرف دیگر لایه مرکزی مطابقت دارد.

در نتیجه، تعداد کل لایه‌ها معمولاً فرد است (سه، پنج یا بیشتر)، به استثنای زمانی که لایه روکش مرکزی از دو ورقه تشکیل شده است که دانه‌های آن‌ها به موازات یکدیگر چسبانده شده‌اند.

چوبچوب

پس از پخش چسب، پانل ها مونتاژ می شوند و برای پرس آورده می شوند، معمولاً در پرس های داغ بزرگ و چند طبقه که بارگیری خودکار است.

چسب ها رزین های مصنوعی گرما سخت هستند فنل فرمالدئید برای تخته سه لا برای استفاده بیرونی و اوره فرمالدئید برای تخته سه لا برای استفاده داخلی.

رزین فنل فرمالدئید می‌تواند اتصالات بادوام‌تری نسبت به خود چوب طبیعی ایجاد کند بسیار مقاوم در برابر آب و هوا، میکروارگانیسم‌ها، آب سرد، آب گرم، آب جوش، آب دریا (پلای‌وود دریایی)، بخار، و گرمای خشک.

پس از فشار دادن، پانل ها روی هم قرار می گیرند تا خنک شوند و سپس سنباده، درجه بندی و ذخیره می شوند. ضخامت تخته سه لا از 3 میلی متر (حدود 0.12 اینچ) برای تمام روکش تا 30 میلی متر (1.2 اینچ) برای هسته چوبی متغیر است.